Zaznacz stronę

O projekcie

EN

INTERDYSCYPLINARNOŚĆ WIELOKULTUROWOŚĆ I SYTUACJE NIESTANDARDOWE – WYKORZYSTANIE SYMULACJI MEDYCZNEJ JAKO NARZĘDZIA EDUKACYJNEGO W DZIEDZINIE NAUK MEDYCZNYCH I NAUK O ZDROWIU

 

Numer projektu KA203 nr 2019-1-PL01-KA203-065205
Tytuł projektu Interdyscyplinarność wielokulturowość i sytuacje niestandardowe – wykorzystanie symulacji medycznej jako narzędzia edukacyjnego w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. / Interdisciplinarity, multiculturalism, and work with the patient in a non-standard situation in the context of conducting didactic classes in the field of medical sciences and health sciences in Centers of Medical Simulation
Nazwa instytucji koordynującej Uniwersytet Opolski (Polska)
Partnerzy Slezska Univerzita v Opave (Republika Czeska)
Meditcinsky Universitet Plovdiv (Bułgaria)
Czas trwania 34 miesiące
Dofinansowanie z programu Erasmus+ 285.563,00 euro
Zespół realizujący projekt dr Anna Jenczura – kierownik merytoryczny projektu
dr hab. Tomasz Halski, prof. UO
dr Elżbieta Szlenk – Czyczerska
mgr Jakub Zalewski

 

CEL PROJEKTU:

  • modernizacja oferty dydaktycznej dla Studentów,
  • dostosowanie oferty dydaktycznej do potrzeb społeczeństwa i gospodarki,
  • podniesienie jakości kształcenia,
  • eskalacja atrakcyjności nauczania na kierunkach studiów z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu,
  • rozwijanie i umacnianie profesjonalizmu zawodowego i naukowego Studentów oraz Dydaktyków,
  • przybliżenie zjawiska migracji ludności (charakterystyki najczęściej spotykanych kultur i religii)

OPIS DZIAŁANIA:

Zadaniem międzynarodowego zespołu składającego się z nauczycieli akademickich i praktyków z Polski, Czech i Bułgarii jest opracowanie wspólnej bazy scenariuszy symulacyjnych, która umożliwi przygotowanie Studenta na wysokim poziomie do pracy zawodowej w zakresie: komunikowania się w zespole terapeutycznym, wykonywania procedur medycznych z uwzględnieniem wielokulturowości pacjentów, komunikowania się i postępowania wobec pacjenta z chorobą rzadką, właściwego reagowania i prawidłowego wykonywania standardowych procedur medycznych w nietypowych i trudnych sytuacjach.


GRUPY DOCELOWE:

Projekt kierowany jest do szerokiego grona Studentów oraz Partnerów odbywających kształcenie w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Ponadto projekt dedykowany jest Kadrze dydaktycznej prowadzącej zajęcia w wyżej wymienionych dziedzinach (celem nabycia, udoskonalenia, poszerzenia wiedzy w zakresie wykonywania umiejętności i procedur w dziedzinie nauk o zdrowiu oraz w warunkach symulowanych).

Z założenia przejrzystość uzyskanych rezultatów intelektualnych ma być wsparciem dla każdej jednostki zainteresowanej tematyką interdyscyplinarności, wielokulturowości w pracy z pacjentem.


OCZEKIWANE REZULTATY:

  1. Efektem prac będzie ujednolicenie metodologii postępowania terapeutycznego i wypracowanie optymalnych metod komunikacji zespołów interdyscyplinarnych wobec pacjentów odmiennej kultury, religii; pacjentów z chorobą rzadką czy też znajdujących się  w sytuacji niestandardowej.
  2. Istotnym rezultatem intelektualnym będzie wdrożenie i upowszechnienie innowacyjnych rozwiązań w postaci podręcznika, zwierającego najważniejsze treści względem wybranych kultur i religii.
    • Autorzy dokonają podsumowania istotnych aspektów opieki medycznej nad pacjentem odmiennym religijnie/kulturowo w postaci zbioru praktycznych wskazówek dotyczących bezpośredniego kontaktu medyka z pacjentem i jego bliskimi w warunkach szpitalnych (np. w sytuacjach: porodu, rozpoznania/współistnienia chorób rzadkich, sytuacji niestandardowych, śmierci).
    • W podręczniku zawarta zostanie galeria zdjęć stanowiąca odniesienie do treści merytorycznych oraz kody QR – będące odsyłaczami do zespołowych filmów instruktażowych powstałych w warunkach symulacji medycznej. Filmy realizowane będą na podstawie utworzonych scenariuszy symulacyjnych dzięki podjętej współpracy międzynarodowej (wymianie doświadczeń).
  3. Zespół ekspertów utworzy także nowy przedmiot „Postępowanie zespołu terapeutycznego wobec pacjentów znajdujących się w trudnych niestandardowych sytuacjach i wobec pacjentów odmiennych kulturowo” oraz sylabusy do przedmiotu. Wykorzystanie wypracowanych rezultatów w procesie dydaktycznym zwiększy atrakcyjność studentów wszystkich partnerów na krajowym i międzynarodowym rynku pracy oraz ułatwi swobodną wymianę zarówno Kadry dydaktycznej jak i Studentów.

UZASADNIENIE PROCESU REALIZACYJNEGO PROJEKTU:

Projekt ma na celu modernizacje oferty dydaktycznej, lepsze dostosowanie do potrzeb społeczeństwa i gospodarki oraz podniesienie jakości kształcenia, podniesienie atrakcyjności nauczania na kierunkach studiów z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz rozwijanie i umacnianie profesjonalizmu zawodowego i naukowego studentów, wobec zwiększonego zapotrzebowania na kształcenie profesjonalistów w tych obszarach, jako odpowiedź na problem demograficznego starzenia się społeczeństw europejskich poprzez:

  1. Opracowanie i rozwijanie programów nauczania:
    • pozwalających na prowadzenie dydaktyki na wysokim poziomie
    • responsywnych do potrzeb studentów
    • pozwalających studentom na nabycie kompetencji zgodnych z aktualnymi potrzebami krajowego i międzynarodowego rynku pracy
    • wspierających rozwój osobisty i potencjał edukacyjny studenta w zakresie wiedzy, kompetencji i postaw
  2. Wypracowanie i wdrożenie do programu nauczania bazy scenariuszy symulacyjnych pozwalających na optymalizację w zakresie przygotowania przyszłych pracowników ochrony zdrowia do: reagowania w sytuacjach niestandardowych, podejmowania współpracy interdyscyplinarnej, zachowania się wobec pacjentów odmiennych kulturowo oraz pacjentów z chorobami rzadkimi.
  3. Wzajemne wsparcie, wymianę wiedzy i doświadczeń studentów i dydaktyków nauk medycznych i nauk o zdrowiu z zakresu symulacji medycznej.
  4. Zacieśnianie współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego.
  5. Zapewnienie by potencjał edukacyjny i badania naukowe wzajemnie się umacniały za pomocą partnerstwa z uczelniami w Czechach i w Bułgarii oraz poprzez podniesienie roli instytucji szkolnictwa wyższego w środowiskach lokalnych, regionalnych i międzynarodowych.
  6. Uzupełnienie oraz poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów i dydaktyków kierunków medycznych i nauk o zdrowiu oraz poprzez seminaria, warsztaty, szkolenia oraz dostęp do podręcznika wypracowanego w efekcie współpracy w ramach partnerstwa strategicznego.
  7. Wprowadzanie większej różnorodności form kształcenia, w tym podręczników posiadających Quick Response Code.
  8. Współpracę międzynarodową w zakresie rozwoju badań naukowych z wykorzystaniem symulacji medycznej.
  9. Wdrażanie i upowszechnianie innowacyjnych rozwiązań i dobrych praktyk.
  10. Ulepszenie procesów uznawania i poświadczania kompetencji studentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu, powodujący realizację praktyk lub części studiów w ramach programu ERASMUS+ bez różnic programowych. Poprawa jakości i efektywności mobilności edukacyjnej.
  11. Zapewnienie atrakcyjniejszych programów kształcenia i szkolenia zgodnie z indywidualnymi potrzebami i oczekiwaniami uczestników (list Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych rekomendujący projekt).
  12. Wdrożenie na uczelniach nowych, interdyscyplinarnych podejść, umożliwiających wsparcie na rzecz konkurencyjności zatrudnienia absolwenta nauk medycznych i nauk o zdrowiu na rynku lokalnym, regionalnym i międzynarodowym , promocja interdyscyplinarnej współpracy w obszarach nauki.
  13. Wspieranie osób w zdobywaniu i doskonaleniu umiejętności podstawowych i kompetencji kluczowych, aby zwiększyć ich szanse na zatrudnienie oraz wspierać rozwój społeczno – edukacyjny i osobisty.
  14. Promowanie umiędzynarodowienia, między innymi poprzez automatyczne wzajemne uznawanie kwalifikacji i efektów kształcenia oraz wspieranie instytucji szkolnictwa wyższego we wprowadzaniu założeń i narzędzi Procesu Bolońskiego celem wsparcia powszechnej mobilności i pomyślnego rozwoju Europejskiego Obszaru Edukacji.

OCZEKIWANE REZULTATY PROJEKTU:

Oczekujemy, że uzyskane rezultaty tego projektu będą miały wpływ na kilku poziomach:

  1. Zdobycie i rozwinięcie nowej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikowania się i wykonywania procedur medycznych wobec pacjentów znajdujących się w trudnych niestandardowych sytuacjach, w skomplikowanych przypadkach medycznych, wobec pacjentów odmiennych kulturowo, pacjentów z chorobami rzadkimi oraz wypracowanie optymalnych metod komunikacji współpracy zespołowej.
  2. Opracowanie podręcznika oraz artykułów naukowych, które będą stanowiły teoretyczną podstawę do nauczania innowacyjnych przedmiotów.
  3. Opracowanie bazy scenariuszy symulacyjnych dla studentów i dydaktyków wspomagających prowadzenie edukacji studentów z uwzględnieniem wyżej wymienionych aspektów.
  4. Wymiana specjalistów między uczelniami i krajami partnerskimi w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu. Organizacja szkoleń, warsztatów, seminariów w tym prowadzenie zajęć dydaktycznych przez kadrę z uczelni partnerskich.
  5. Opracowanie i rozwijanie programu nauczania responsywnego do potrzeb studentów, który pozwoli na rozwijanie ich dodatkowych kompetencji np., umiejętność praktycznego postępowania wobec pacjenta odmiennego kulturowo, wobec pacjenta z chorobą rzadką, komunikowanie się i postępowanie w sytuacji nietypowej i trudnej.
  6. Wspólne prowadzenie działalności naukowo – badawczej na poziomie międzynarodowym i publikacje efektów współpracy w ramach projektu w literaturze naukowej w języku angielskim, bułgarskim i czeskim.
  7. Organizacja szkoleń, seminariów, warsztatów dla dydaktyków i studentów – w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu.
  8. Stała wymiana dobrych praktyk – przewidziane efekty po zakończeniu projektu.
  9. Upowszechnianie wypracowanych rezultatów oraz dzielenie się nimi z dydaktykami z innych zainteresowanych uczelni.

WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA (POLSKA-CZECHY-BUŁGARIA):

Uczelnie partnerskie jakie zostały wybrane do projektu (Uniwersytet Medyczy w Plovdiv (UM) – Bułgaria oraz Śląski Universytet (UŚ) w Opavie), to uczelnie o profilu medycznym, wzajemnie uzupełniające się, mające profile i doświadczenie niezbędne do skutecznej realizacji projektu w każdym jego aspektach. Partnerzy (UM oraz UŚ) po raz pierwszy skorzystają z partnerstwa strategicznego na rzecz szkolnictwa wyższego. PMWSZ-OBECNIE UO aktualnie realizuje projekt KA203 na rzecz szkolnictwa wyższego, w którym jest liderem. Trzej partnerzy (PMWSZ- OBECNIE UO, UŚ,UM) są wieloletnimi partnerami, a ich współpraca poprzedza wspólne prace w obszarze programu ERASMUS+ (mobilność studentów i pracowników szkolnictwa wyższego). Uczelnia czeska oraz bułgarska są również wieloletnim i zaufanym partnerami. Wszystkie uczelnie partnerskie posiadają kartę ECHE. Każda z uczelni jest uczelnią o profilu medycznym, w którym działa Centrum Symulacji Medycznej. Efektem partnerstwa strategicznego będzie kształcenie studentów w oparciu o tak pożądane zasady Evidence Based Medicine, rozwój właściwego sposobu leczenia uwarunkowany współpracą w ramach zespołu terapeutycznego, rozszerzenie programu kształcenia w zależności od kierunków studiów, tak aby uwzględniał specyfikę poszczególnych zawodów medycznych zgodnie z rekomendacją środowiska medycznego (w załączeniu), opracowanie ujednoliconego sposobu postępowania w przypadku pacjentów w sytuacjach niestandardowych, wielokulturowych, w aspekcie interdyscyplinarności, kształcenia kadr medycznych a zwłaszcza pielęgniarek, położnych i fizjoterapeutów) w zakresie diagnostyki, leczenia oraz zachowania w sytuacjach niestandardowych, redukcja niedoborów umiejętności wśród studentów i przyszłych kadr medycznych, szkolenia pracowników akademickich w zakresie nowych i innowacyjnych podejść terapeutycznych oraz zwiększenie atrakcyjności na rynku pracy absolwentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Każda z trzech uczelni dąży do transferu najnowszych wyników badań z powrotem do systemu edukacji. Zespoły włączone do projektu w każdej z trzech uczelni posiadają doświadczenie w obszarze pracy w Centrach Symulacji Medycznej, wzajemnie się uzupełniają oraz posiadają profil niezbędny do skutecznej realizacji projektu we wszystkich jego aspektach. Główna działalność zespołu polskiego i bułgarskiego dotyczą pracy bezpośredniej z zaawansowanym Centrum Symulacji Medycznej na fantomach ze scenariuszami sytuacji trudnych, niestandardowych. Kompetencje zespołu z Czech dotyczą głównie wykorzystania terapii behawioralnej w aspekcie wielokulturowości. Każdy z zespołów ww. obszarach działalności terapeutyczno – naukowej posiada wysoce wykwalifikowane jednostki wnoszące unikalny wkład w tematykę projektu. Uczelnie partnerskie w ramach potencjału kadrowego, angażują w projekt pracowników już zatrudnionych, których dodatkowe zadania związane z projektem nie będą kolidują z podstawowymi obowiązkami zawodowymi.


BADANIE WPŁYWU PROJEKTU:

Wpływ projektu mierzony jest za pomocą różnych narzędzi ewaluacyjnych każdorazowo podczas spotkań partnerskich oraz całościowo na spotkaniu podsumowującym.

Są to: – raporty finansowe – porównanie założonego budżetu z jego stanem aktualnym, – analiza dokumentów, – sprawozdanie z realizacji działań trzech uczelni partnerskich na postawie cząstkowych raportów, prezentowana przez koordynatora projektu na każdym spotkaniu projektowym, – wprowadzenie analizy SWOT/TOWS dla projektu, – ankieta: uczestników i studentów biorących udział w projekcie naukowo-badawczym (pozwali dowiedzieć się, co o realizowanym projekcie myślą sami uczestnicy, umożliwi poznanie opinii o zrealizowanych działaniach wśród grup docelowych i potencjalnych interesariuszy, – wywiad: indywidualny i grupowy studentów i kadry biorącej udział w projekcie (wiedza i doświadczenie zdobyte przez osoby uczące się lub kadrę). Włączenie odbiorców w proces opracowywania i testowania, – liczba uczestników w konferencjach, targach pracy i edukacji, – feedback środowiska medycznego lokalnego, regionalnego, krajowego i międzynarodowego.


NOMINACJA DO POLSKIEJ NAGRODY INTELIGENTNEGO ROZWOJU 2021 W KATEGORII: INTELIGENTNY ROZWÓJ EDUKACJI


„The European Commission and National Agency of Erasmus+ Programme’s support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission and National Agency of Erasmus+ Programme cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. Publication is free of charge.”

[apvc_embed type=”customized” border_size=”2″ border_radius=”5″ background_color=”” font_size=”14″ font_style=”” font_color=”” counter_label=”Visits:” today_cnt_label=”Today:” global_cnt_label=”Total:” border_color=”” border_style=”solid” padding=”5″ width=”200″ global=”false” today=”false” current=”true” icon_position=”” widget_template=”template_7″ ]