Zainteresowania naukowe skoncentrowane przede wszystkim na szeroko pojętej diagnostyce niemowląt i małych dzieci, analizie rozwoju zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym, motorycznym, jak i sensorycznym. Ponadto szczególną uwagę koncentruje na wpływie wybranych czynników ryzyka na rozwój psychoruchowy niemowląt i małych dzieci, analizie czynników ryzyka rozwoju mózgowego porażenia dziecięcego, a także metodach i technikach wspomagania rozwoju, zgodnie z założeniami EBP i EBM.
Franecka Martyna, Lepsy Ewelina, W: Holistyczny wymiar współczesnej medycyny / Krajewska-Kułak Elżbieta [i in.] ( red. ), 2022, vol. 9, Białystok, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, s.793-812, ISBN 978-83-963859-4-9
Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach (mgr fizjoterapii), a także Uniwersytetu Opolskiego na kierunku Filologia Polska (jednolite studia magisterskie). Fizjoterapeuta dziecięcy z wieloletnim stażem pracy z niemowlętami, dziećmi i młodzieżą. Umiejętności praktyczne zdobyte w dziecięcych ośrodkach specjalistycznych, poradniach, oddziałach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oddziałach neurologii dziecięcej i centrach integracji sensorycznej. Od 2012 roku związana z ośrodkami naukowymi. Od 2012 roku funkcja dydaktyka na Uczelniach Wyższych. Wykładowca Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Opolskiego. Prowadzi wykłady, ćwiczenia kliniczne i ambulatoryjne między innymi z zakresu diagnostyki i planowania fizjoterapii w wieku rozwojowym, technik wspomagania rozwoju dziecka, technik pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju, integracji sensorycznej.
Właściciel praktyki fizjoterapeutycznej FIZJOSENSOMED Specjalistycznego Gabinetu Fizjoterapii i Integracji Sensorycznej.
Ukończyła około 200 specjalistycznych kursów, szkoleń, warsztatów z zakresu fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej oraz integracji sensorycznej. W 2018 roku zdobyła tytuł
Orthopaedic Medicine International Therapist
(Medycyna ortopedyczna wg. Cyriax'a). Jest certyfikowanym terapeutą NDT-Bobath z rozszerzeniem NDT-Bobath Baby oraz certyfikowanym terapeutą SI. Nr PWZFz: 16578.
Wybrane kursy i szkolenia:
*NDT-Bobath Basic Course
*NDT-Bobath Baby Course
*Neurobiological Foundations of Sensory Integration (Intergacja Sensoryczna I stopnia)
*Sensory Integration (Integracja Sensoryczna II stopnia)
*Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa
*Proproceptive Neuromuscular Facilitation (PNF)
*Medycyna Ortopedyczna wg Cyriax'a
(VII modułów, tytuł Orthopaedic Medicine International Therapist)
*Terapia osteopatyczna w pediatrii (III moduły)
*Skolioza okiem osteopaty (II moduły)
*Terapia manualna w pediatrii
*Zoga Movement w terapii niemowląt
*Diagnostyka i trójpłaszczyznowa manualna terapia dysfunkcji stopy dziecka
*Kinesiology taping
*Kinesiology taping in pediatrics
*Sensomotoryczna terapia widzenia
*SensiBaby Wrażliwe niemowlę a symptomy sensoryczne
*Autoregulacja w obserwacji sensorycznej małego dziecka
*Ocena modulacji sensorycznej"
*Diagnoza wg Ayres Sensory Integration Fidelity Measure
*Terapia wg Ayres Sensory Integration Fidelity Measue
*Modele klasyfikacji deficytów integracji sensorycznej Ayres, Miller, Dunn
*Funkcjonalna ocena widzenia małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku"
*Kontakt, komunikacja i zabawa, jako podstawa pracy terapeutycznej z małym dzieckiem ze spektrum autyzmu"
*Analiza chodu
*Badanie fizjoterapeutyczne i dokumentacja medyczna w oparciu o ICF
*Badanie, strategie terapii i dokumentacja w fizjoterapii pediatrycznej
*Ocena funkcjonalna i prowadzenie dokumentacji medycznej dla pacjentów w wieku rozwojowym (0-7lat)
*Ocena widzenia u małych dzieci
*Niedowidzenie - diagnoza i terapia
*Akomodacja - diagnoza i terapia
*Specjalistyczny kurs certyfikujący - Badanie i planowanie terapii pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań ortotycznych
*Neurorozwojowa diagnoza i terapia dzieci z lekkimi zaburzeniami sensorycznymi i posturalno-motorycznymi
*Terapia w zakresie stosowania ortezy dynamicznej DUNAG 02
*Zaburzenia pokarmowe u niemowląt
*Masaż Shantala niemowląt i małych dzieci
*Masaż Shantala dzieci starszych i dorosłych
*Choroby rzadkie - podejście diagnostyczne i terapeutyczne
*Wady stóp u dzieci - jak diagnozować
*Wady stóp u dzieci - jak korygować
*Terapia ręki
*Dysfunkcje mechaniczne stóp i kończyn dolnych u dzieci i młodzieży przekładające się na zaburzenie wzorca chodu
*Trening wibracyjny jako wspomaganie terapii neurorozwojowej
*Wady postawy u dzieci i młodzieży
*Niemowlęta badanie - założenia wizyty patronażowej
*Niemowlęta - wizyta patronażowa
*Fizjoterapia w chorobach rzadkich (pediatra)
*Terapia EEG-Biofeedback
*Co o terapii EEG-Biofeedback fizjoterapeuta powinien wiedzieć
*Mały sportowiec
*Interpretacja wyników podstawowych badań klinicznych w populacji dziecięcej
*Komunikacja alternatywna i wspomagająca we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka
*Wykorzystanie medycyny fizykalnej i balneologii w pediatrii
*Wykorzystanie medycyny fizykalnej i balneologii w neurologii
*Wykorzystanie medycyny fizykalnej i balneologii w ortopedii
*Wykorzystanie medycyny fizykalnej i balneologii w kardiologii i pulmonologii
*Wykorzystanie medycyny fizykalnej i balneologii w onkologii
*Farmakoterapia w pediatrii
*Farmakoterapia w neurologii
*Farmakoterapia w onkologii
*Farmakoterapia w kardiologii
*Farmakoterapia w pulmonologii
*Farmakoterapia w ortopedii
*Wykorzystanie nowoczesnych technologii diagnostycznych i zrobotyzowanych systemów fizjoterapii dzieci
*Wytyczne do prowadzenia dokumentacji medycznej w fizjoterapii
*Badanie subiektywne (podmiotowe) i obiektywne (przedmiotowe) układu oddechowego
*Zaburzenia mechaniki oddychania, specyficzne ćwiczenia oddechowe u osób po zabiegach w obrębie klatki piersiowej
*Techniki fizjoterapeutyczne stosowane u pacjentów z dysfunkcjami układu oddechowego
*Inhalacje w praktyce fizjoterapeuty
*MI-E - mechaniczna insuflacja-eksuflacja jako technika wspomagania kaszlu
*Wprowadzenie do badania elektrokardiograficznego dla fizjoterapeutów
*Badanie elektrokardiograficzne spoczynkowe i wysiłkowe (EKG prawidłowe)
*Badanie elektrokardiograficzne spoczynkowe i wysiłkowe (EKG nieprawidłowe)
*Badanie elektrokardiograficzne w pediatrii
*Testy wysiłkowe w praktyce fizjoterapeutycznej
*Fizjoterapia w oddziałach intensywnej terapii i intensywnego nadzoru - od tlenoterapii biernej do nieinwazyjnej wentylacji
*Diagnostyka obrazowa w praktyce fizjoterapeutycznej
*Ortotyka dziecięca
*Prototyka i ortotyka - kończyny górne
*Prototyka i ortotyka - kończyny dolne
*Prototyka i ortotyka - kręgosłup lędźwiowy, piersiowy, szyjny i głowa
*Prototyka i ortotyka - jama brzuszna i klatka piersiowa
*Prototyka i ortotyka - wyroby medyczne pomocnicze
*Dokumentacja medyczna pediatryczna dla dzieci 0-7 lat (2023)
*Ocena postawy ciała u dzieci i młodzieży w kierunku wykrywania nieprawidłowości w jej obrębie
*Pozycje wyjściowe do ćwiczeń korekcyjnych w różnych nieprawidłowościach w obrębie postawy ciała
*Ćwiczenia korekcyjne w skoliozie niskostopniowej Th dex L sin - przykładowe zestawy ćwiczeń
*Analiza zdjęcia RTG w gabinecie fizjoterapeuty dla potrzeb planowania fizjoterapii pacjenta ze skoliozą
*Fizjoprofilaktyka nieprawidłowości w obrębie postawy ciała
*Co każdy fizjoterapeuta powinien wiedzieć o metodzie Vojty
*Podstawowe wzorce Ontogenezy Motorycznej
*Arkusz jakościowej oceny rozwoju motorycznego w różnych jednostkach chorobowych
*Znaczenie badania odruchów oraz próby trakcji w różnych jednostkach chorobowych
*Widzenie i ruch - o mózgowych zaburzeniach widzenia w praktyce klinicznej
*Rola fizjoterapii w leczeniu operacyjnym chorych ze skoliozą idiopatyczną
*Rozwój, profilaktyka i leczenie dyslokacji stawu biodrowego
*Rola fizjoterapii i aktywności fizycznej u dzieci z problemami neurologicznymi i padaczką
*Trening wibracyjny całego ciała w neurorehabilitacji
Uniwersytet Opolski
ul. Kopernika 11a
45-040 Opole
Rektorat
tel.: 77 541 59 03
Biuro Kanclerza
tel.: 77 541 60 70
NIP: 754-000-71-79
Regon: 000001382