CEL PROJEKTU:
- modernizacja oferty dydaktycznej dla Studentów,
- dostosowanie oferty dydaktycznej do potrzeb społeczeństwa i gospodarki,
- podniesienie jakości kształcenia,
- eskalacja atrakcyjności nauczania na kierunkach studiów z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu,
- rozwijanie i umacnianie profesjonalizmu zawodowego i naukowego Studentów oraz Dydaktyków,
- przybliżenie zjawiska migracji ludności (charakterystyki najczęściej spotykanych kultur i religii)
OPIS DZIAŁANIA:
Zadaniem międzynarodowego zespołu składającego się z nauczycieli akademickich i praktyków z Polski, Czech i Bułgarii jest opracowanie wspólnej bazy scenariuszy symulacyjnych, która umożliwi przygotowanie Studenta na wysokim poziomie do pracy zawodowej w zakresie: komunikowania się w zespole terapeutycznym, wykonywania procedur medycznych z uwzględnieniem wielokulturowości pacjentów, komunikowania się i postępowania wobec pacjenta z chorobą rzadką, właściwego reagowania i prawidłowego wykonywania standardowych procedur medycznych w nietypowych i trudnych sytuacjach.
GRUPY DOCELOWE:
Projekt kierowany jest do szerokiego grona Studentów oraz Partnerów odbywających kształcenie w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Ponadto projekt dedykowany jest Kadrze dydaktycznej prowadzącej zajęcia w wyżej wymienionych dziedzinach (celem nabycia, udoskonalenia, poszerzenia wiedzy w zakresie wykonywania umiejętności i procedur w dziedzinie nauk o zdrowiu oraz w warunkach symulowanych).
Z założenia przejrzystość uzyskanych rezultatów intelektualnych ma być wsparciem dla każdej jednostki zainteresowanej tematyką interdyscyplinarności, wielokulturowości w pracy z pacjentem.
OCZEKIWANE REZULTATY:
- Efektem prac będzie ujednolicenie metodologii postępowania terapeutycznego i wypracowanie optymalnych metod komunikacji zespołów interdyscyplinarnych wobec pacjentów odmiennej kultury, religii; pacjentów z chorobą rzadką czy też znajdujących się w sytuacji niestandardowej.
- Istotnym rezultatem intelektualnym będzie wdrożenie i upowszechnienie innowacyjnych rozwiązań w postaci podręcznika, zwierającego najważniejsze treści względem wybranych kultur i religii.
- Autorzy dokonają podsumowania istotnych aspektów opieki medycznej nad pacjentem odmiennym religijnie/kulturowo w postaci zbioru praktycznych wskazówek dotyczących bezpośredniego kontaktu medyka z pacjentem i jego bliskimi w warunkach szpitalnych (np. w sytuacjach: porodu, rozpoznania/współistnienia chorób rzadkich, sytuacji niestandardowych, śmierci).
- W podręczniku zawarta zostanie galeria zdjęć stanowiąca odniesienie do treści merytorycznych oraz kody QR – będące odsyłaczami do zespołowych filmów instruktażowych powstałych w warunkach symulacji medycznej. Filmy realizowane będą na podstawie utworzonych scenariuszy symulacyjnych dzięki podjętej współpracy międzynarodowej (wymianie doświadczeń).
- Zespół ekspertów utworzy także nowy przedmiot „Postępowanie zespołu terapeutycznego wobec pacjentów znajdujących się w trudnych niestandardowych sytuacjach i wobec pacjentów odmiennych kulturowo” oraz sylabusy do przedmiotu. Wykorzystanie wypracowanych rezultatów w procesie dydaktycznym zwiększy atrakcyjność studentów wszystkich partnerów na krajowym i międzynarodowym rynku pracy oraz ułatwi swobodną wymianę zarówno Kadry dydaktycznej jak i Studentów.
UZASADNIENIE PROCESU REALIZACYJNEGO PROJEKTU:
Projekt ma na celu modernizacje oferty dydaktycznej, lepsze dostosowanie do potrzeb społeczeństwa i gospodarki oraz podniesienie jakości kształcenia, podniesienie atrakcyjności nauczania na kierunkach studiów z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz rozwijanie i umacnianie profesjonalizmu zawodowego i naukowego studentów, wobec zwiększonego zapotrzebowania na kształcenie profesjonalistów w tych obszarach, jako odpowiedź na problem demograficznego starzenia się społeczeństw europejskich poprzez:
- Opracowanie i rozwijanie programów nauczania:
- pozwalających na prowadzenie dydaktyki na wysokim poziomie
- responsywnych do potrzeb studentów
- pozwalających studentom na nabycie kompetencji zgodnych z aktualnymi potrzebami krajowego i międzynarodowego rynku pracy
- wspierających rozwój osobisty i potencjał edukacyjny studenta w zakresie wiedzy, kompetencji i postaw
- Wypracowanie i wdrożenie do programu nauczania bazy scenariuszy symulacyjnych pozwalających na optymalizację w zakresie przygotowania przyszłych pracowników ochrony zdrowia do: reagowania w sytuacjach niestandardowych, podejmowania współpracy interdyscyplinarnej, zachowania się wobec pacjentów odmiennych kulturowo oraz pacjentów z chorobami rzadkimi.
- Wzajemne wsparcie, wymianę wiedzy i doświadczeń studentów i dydaktyków nauk medycznych i nauk o zdrowiu z zakresu symulacji medycznej.
- Zacieśnianie współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego.
- Zapewnienie by potencjał edukacyjny i badania naukowe wzajemnie się umacniały za pomocą partnerstwa z uczelniami w Czechach i w Bułgarii oraz poprzez podniesienie roli instytucji szkolnictwa wyższego w środowiskach lokalnych, regionalnych i międzynarodowych.
- Uzupełnienie oraz poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów i dydaktyków kierunków medycznych i nauk o zdrowiu oraz poprzez seminaria, warsztaty, szkolenia oraz dostęp do podręcznika wypracowanego w efekcie współpracy w ramach partnerstwa strategicznego.
- Wprowadzanie większej różnorodności form kształcenia, w tym podręczników posiadających Quick Response Code.
- Współpracę międzynarodową w zakresie rozwoju badań naukowych z wykorzystaniem symulacji medycznej.
- Wdrażanie i upowszechnianie innowacyjnych rozwiązań i dobrych praktyk.
- Ulepszenie procesów uznawania i poświadczania kompetencji studentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu, powodujący realizację praktyk lub części studiów w ramach programu ERASMUS+ bez różnic programowych. Poprawa jakości i efektywności mobilności edukacyjnej.
- Zapewnienie atrakcyjniejszych programów kształcenia i szkolenia zgodnie z indywidualnymi potrzebami i oczekiwaniami uczestników (list Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych rekomendujący projekt).
- Wdrożenie na uczelniach nowych, interdyscyplinarnych podejść, umożliwiających wsparcie na rzecz konkurencyjności zatrudnienia absolwenta nauk medycznych i nauk o zdrowiu na rynku lokalnym, regionalnym i międzynarodowym , promocja interdyscyplinarnej współpracy w obszarach nauki.
- Wspieranie osób w zdobywaniu i doskonaleniu umiejętności podstawowych i kompetencji kluczowych, aby zwiększyć ich szanse na zatrudnienie oraz wspierać rozwój społeczno – edukacyjny i osobisty.
- Promowanie umiędzynarodowienia, między innymi poprzez automatyczne wzajemne uznawanie kwalifikacji i efektów kształcenia oraz wspieranie instytucji szkolnictwa wyższego we wprowadzaniu założeń i narzędzi Procesu Bolońskiego celem wsparcia powszechnej mobilności i pomyślnego rozwoju Europejskiego Obszaru Edukacji.
OCZEKIWANE REZULTATY PROJEKTU:
Oczekujemy, że uzyskane rezultaty tego projektu będą miały wpływ na kilku poziomach:
- Zdobycie i rozwinięcie nowej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikowania się i wykonywania procedur medycznych wobec pacjentów znajdujących się w trudnych niestandardowych sytuacjach, w skomplikowanych przypadkach medycznych, wobec pacjentów odmiennych kulturowo, pacjentów z chorobami rzadkimi oraz wypracowanie optymalnych metod komunikacji współpracy zespołowej.
- Opracowanie podręcznika oraz artykułów naukowych, które będą stanowiły teoretyczną podstawę do nauczania innowacyjnych przedmiotów.
- Opracowanie bazy scenariuszy symulacyjnych dla studentów i dydaktyków wspomagających prowadzenie edukacji studentów z uwzględnieniem wyżej wymienionych aspektów.
- Wymiana specjalistów między uczelniami i krajami partnerskimi w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu. Organizacja szkoleń, warsztatów, seminariów w tym prowadzenie zajęć dydaktycznych przez kadrę z uczelni partnerskich.
- Opracowanie i rozwijanie programu nauczania responsywnego do potrzeb studentów, który pozwoli na rozwijanie ich dodatkowych kompetencji np., umiejętność praktycznego postępowania wobec pacjenta odmiennego kulturowo, wobec pacjenta z chorobą rzadką, komunikowanie się i postępowanie w sytuacji nietypowej i trudnej.
- Wspólne prowadzenie działalności naukowo – badawczej na poziomie międzynarodowym i publikacje efektów współpracy w ramach projektu w literaturze naukowej w języku angielskim, bułgarskim i czeskim.
- Organizacja szkoleń, seminariów, warsztatów dla dydaktyków i studentów – w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu.
- Stała wymiana dobrych praktyk – przewidziane efekty po zakończeniu projektu.
- Upowszechnianie wypracowanych rezultatów oraz dzielenie się nimi z dydaktykami z innych zainteresowanych uczelni.
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA (POLSKA-CZECHY-BUŁGARIA):
Uczelnie partnerskie jakie zostały wybrane do projektu (Uniwersytet Medyczy w Plovdiv (UM) – Bułgaria oraz Śląski Universytet (UŚ) w Opavie), to uczelnie o profilu medycznym, wzajemnie uzupełniające się, mające profile i doświadczenie niezbędne do skutecznej realizacji projektu w każdym jego aspektach. Partnerzy (UM oraz UŚ) po raz pierwszy skorzystają z partnerstwa strategicznego na rzecz szkolnictwa wyższego. PMWSZ-OBECNIE UO aktualnie realizuje projekt KA203 na rzecz szkolnictwa wyższego, w którym jest liderem. Trzej partnerzy (PMWSZ- OBECNIE UO, UŚ,UM) są wieloletnimi partnerami, a ich współpraca poprzedza wspólne prace w obszarze programu ERASMUS+ (mobilność studentów i pracowników szkolnictwa wyższego). Uczelnia czeska oraz bułgarska są również wieloletnim i zaufanym partnerami. Wszystkie uczelnie partnerskie posiadają kartę ECHE. Każda z uczelni jest uczelnią o profilu medycznym, w którym działa Centrum Symulacji Medycznej. Efektem partnerstwa strategicznego będzie kształcenie studentów w oparciu o tak pożądane zasady Evidence Based Medicine, rozwój właściwego sposobu leczenia uwarunkowany współpracą w ramach zespołu terapeutycznego, rozszerzenie programu kształcenia w zależności od kierunków studiów, tak aby uwzględniał specyfikę poszczególnych zawodów medycznych zgodnie z rekomendacją środowiska medycznego (w załączeniu), opracowanie ujednoliconego sposobu postępowania w przypadku pacjentów w sytuacjach niestandardowych, wielokulturowych, w aspekcie interdyscyplinarności, kształcenia kadr medycznych a zwłaszcza pielęgniarek, położnych i fizjoterapeutów) w zakresie diagnostyki, leczenia oraz zachowania w sytuacjach niestandardowych, redukcja niedoborów umiejętności wśród studentów i przyszłych kadr medycznych, szkolenia pracowników akademickich w zakresie nowych i innowacyjnych podejść terapeutycznych oraz zwiększenie atrakcyjności na rynku pracy absolwentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Każda z trzech uczelni dąży do transferu najnowszych wyników badań z powrotem do systemu edukacji. Zespoły włączone do projektu w każdej z trzech uczelni posiadają doświadczenie w obszarze pracy w Centrach Symulacji Medycznej, wzajemnie się uzupełniają oraz posiadają profil niezbędny do skutecznej realizacji projektu we wszystkich jego aspektach. Główna działalność zespołu polskiego i bułgarskiego dotyczą pracy bezpośredniej z zaawansowanym Centrum Symulacji Medycznej na fantomach ze scenariuszami sytuacji trudnych, niestandardowych. Kompetencje zespołu z Czech dotyczą głównie wykorzystania terapii behawioralnej w aspekcie wielokulturowości. Każdy z zespołów ww. obszarach działalności terapeutyczno – naukowej posiada wysoce wykwalifikowane jednostki wnoszące unikalny wkład w tematykę projektu. Uczelnie partnerskie w ramach potencjału kadrowego, angażują w projekt pracowników już zatrudnionych, których dodatkowe zadania związane z projektem nie będą kolidują z podstawowymi obowiązkami zawodowymi.
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA (POLSKA-CZECHY-BUŁGARIA):
Uczelnie partnerskie jakie zostały wybrane do projektu (Uniwersytet Medyczy w Plovdiv (UM) – Bułgaria oraz Śląski Universytet (UŚ) w Opavie), to uczelnie o profilu medycznym, wzajemnie uzupełniające się, mające profile i doświadczenie niezbędne do skutecznej realizacji projektu w każdym jego aspektach. Partnerzy (UM oraz UŚ) po raz pierwszy skorzystają z partnerstwa strategicznego na rzecz szkolnictwa wyższego. PMWSZ-OBECNIE UO aktualnie realizuje projekt KA203 na rzecz szkolnictwa wyższego, w którym jest liderem. Trzej partnerzy (PMWSZ- OBECNIE UO, UŚ,UM) są wieloletnimi partnerami, a ich współpraca poprzedza wspólne prace w obszarze programu ERASMUS+ (mobilność studentów i pracowników szkolnictwa wyższego). Uczelnia czeska oraz bułgarska są również wieloletnim i zaufanym partnerami. Wszystkie uczelnie partnerskie posiadają kartę ECHE. Każda z uczelni jest uczelnią o profilu medycznym, w którym działa Centrum Symulacji Medycznej. Efektem partnerstwa strategicznego będzie kształcenie studentów w oparciu o tak pożądane zasady Evidence Based Medicine, rozwój właściwego sposobu leczenia uwarunkowany współpracą w ramach zespołu terapeutycznego, rozszerzenie programu kształcenia w zależności od kierunków studiów, tak aby uwzględniał specyfikę poszczególnych zawodów medycznych zgodnie z rekomendacją środowiska medycznego (w załączeniu), opracowanie ujednoliconego sposobu postępowania w przypadku pacjentów w sytuacjach niestandardowych, wielokulturowych, w aspekcie interdyscyplinarności, kształcenia kadr medycznych a zwłaszcza pielęgniarek, położnych i fizjoterapeutów) w zakresie diagnostyki, leczenia oraz zachowania w sytuacjach niestandardowych, redukcja niedoborów umiejętności wśród studentów i przyszłych kadr medycznych, szkolenia pracowników akademickich w zakresie nowych i innowacyjnych podejść terapeutycznych oraz zwiększenie atrakcyjności na rynku pracy absolwentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Każda z trzech uczelni dąży do transferu najnowszych wyników badań z powrotem do systemu edukacji. Zespoły włączone do projektu w każdej z trzech uczelni posiadają doświadczenie w obszarze pracy w Centrach Symulacji Medycznej, wzajemnie się uzupełniają oraz posiadają profil niezbędny do skutecznej realizacji projektu we wszystkich jego aspektach. Główna działalność zespołu polskiego i bułgarskiego dotyczą pracy bezpośredniej z zaawansowanym Centrum Symulacji Medycznej na fantomach ze scenariuszami sytuacji trudnych, niestandardowych. Kompetencje zespołu z Czech dotyczą głównie wykorzystania terapii behawioralnej w aspekcie wielokulturowości. Każdy z zespołów ww. obszarach działalności terapeutyczno – naukowej posiada wysoce wykwalifikowane jednostki wnoszące unikalny wkład w tematykę projektu. Uczelnie partnerskie w ramach potencjału kadrowego, angażują w projekt pracowników już zatrudnionych, których dodatkowe zadania związane z projektem nie będą kolidują z podstawowymi obowiązkami zawodowymi.
NOMINACJA DO POLSKIEJ NAGRODY INTELIGENTNEGO ROZWOJU 2021 W KATEGORII: INTELIGENTNY ROZWÓJ EDUKACJI