INTERDYSCYPLINARNOŚĆ WIELOKULTUROWOŚĆ I SYTUACJE NIESTANDARDOWE – WYKORZYSTANIE SYMULACJI MEDYCZNEJ JAKO NARZĘDZIA EDUKACYJNEGO W DZIEDZINIE NAUK MEDYCZNYCH I NAUK O ZDROWIU
Numer projektu | KA203 nr 2019-1-PL01-KA203-065205 |
Tytuł projektu | Interdyscyplinarność wielokulturowość i sytuacje niestandardowe – wykorzystanie symulacji medycznej jako narzędzia edukacyjnego w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. / Interdisciplinarity, multiculturalism, and work with the patient in a non-standard situation in the context of conducting didactic classes in the field of medical sciences and health sciences in Centers of Medical Simulation |
Nazwa instytucji koordynującej | Uniwersytet Opolski (Polska) |
Partnerzy | Slezska Univerzita v Opave (Republika Czeska) Meditcinsky Universitet Plovdiv (Bułgaria) |
Czas trwania | 34 miesiące |
Dofinansowanie z programu Erasmus+ | 285.563,00 euro |
Zespół realizujący projekt | dr Anna Jenczura – kierownik merytoryczny projektu dr hab. Tomasz Halski, prof. UO dr Elżbieta Szlenk-Czyczerska mgr Jakub Zalewski |
CEL PROJEKTU:
OPIS DZIAŁANIA:
Zadaniem międzynarodowego zespołu składającego się z nauczycieli akademickich i praktyków z Polski, Czech i Bułgarii jest opracowanie wspólnej bazy scenariuszy symulacyjnych, która umożliwi przygotowanie Studenta na wysokim poziomie do pracy zawodowej w zakresie: komunikowania się w zespole terapeutycznym, wykonywania procedur medycznych z uwzględnieniem wielokulturowości pacjentów, komunikowania się i postępowania wobec pacjenta z chorobą rzadką, właściwego reagowania i prawidłowego wykonywania standardowych procedur medycznych w nietypowych i trudnych sytuacjach.
GRUPY DOCELOWE:
Projekt kierowany jest do szerokiego grona Studentów oraz Partnerów odbywających kształcenie w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Ponadto projekt dedykowany jest Kadrze dydaktycznej prowadzącej zajęcia w wyżej wymienionych dziedzinach (celem nabycia, udoskonalenia, poszerzenia wiedzy w zakresie wykonywania umiejętności i procedur w dziedzinie nauk o zdrowiu oraz w warunkach symulowanych).
Z założenia przejrzystość uzyskanych rezultatów intelektualnych ma być wsparciem dla każdej jednostki zainteresowanej tematyką interdyscyplinarności, wielokulturowości w pracy z pacjentem.
OCZEKIWANE REZULTATY:
UZASADNIENIE PROCESU REALIZACYJNEGO PROJEKTU:
Projekt ma na celu modernizacje oferty dydaktycznej, lepsze dostosowanie do potrzeb społeczeństwa i gospodarki oraz podniesienie jakości kształcenia, podniesienie atrakcyjności nauczania na kierunkach studiów z obszaru nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz rozwijanie i umacnianie profesjonalizmu zawodowego i naukowego studentów, wobec zwiększonego zapotrzebowania na kształcenie profesjonalistów w tych obszarach, jako odpowiedź na problem demograficznego starzenia się społeczeństw europejskich poprzez:
OCZEKIWANE REZULTATY PROJEKTU:
Oczekujemy, że uzyskane rezultaty tego projektu będą miały wpływ na kilku poziomach:
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA (POLSKA-CZECHY-BUŁGARIA):
Uczelnie partnerskie jakie zostały wybrane do projektu (Uniwersytet Medyczy w Plovdiv (UM) – Bułgaria oraz Śląski Universytet (UŚ) w Opavie), to uczelnie o profilu medycznym, wzajemnie uzupełniające się, mające profile i doświadczenie niezbędne do skutecznej realizacji projektu w każdym jego aspektach. Partnerzy (UM oraz UŚ) po raz pierwszy skorzystają z partnerstwa strategicznego na rzecz szkolnictwa wyższego. PMWSZ-OBECNIE UO aktualnie realizuje projekt KA203 na rzecz szkolnictwa wyższego, w którym jest liderem. Trzej partnerzy (PMWSZ- OBECNIE UO, UŚ,UM) są wieloletnimi partnerami, a ich współpraca poprzedza wspólne prace w obszarze programu ERASMUS+ (mobilność studentów i pracowników szkolnictwa wyższego). Uczelnia czeska oraz bułgarska są również wieloletnim i zaufanym partnerami. Wszystkie uczelnie partnerskie posiadają kartę ECHE. Każda z uczelni jest uczelnią o profilu medycznym, w którym działa Centrum Symulacji Medycznej. Efektem partnerstwa strategicznego będzie kształcenie studentów w oparciu o tak pożądane zasady Evidence Based Medicine, rozwój właściwego sposobu leczenia uwarunkowany współpracą w ramach zespołu terapeutycznego, rozszerzenie programu kształcenia w zależności od kierunków studiów, tak aby uwzględniał specyfikę poszczególnych zawodów medycznych zgodnie z rekomendacją środowiska medycznego (w załączeniu), opracowanie ujednoliconego sposobu postępowania w przypadku pacjentów w sytuacjach niestandardowych, wielokulturowych, w aspekcie interdyscyplinarności, kształcenia kadr medycznych a zwłaszcza pielęgniarek, położnych i fizjoterapeutów) w zakresie diagnostyki, leczenia oraz zachowania w sytuacjach niestandardowych, redukcja niedoborów umiejętności wśród studentów i przyszłych kadr medycznych, szkolenia pracowników akademickich w zakresie nowych i innowacyjnych podejść terapeutycznych oraz zwiększenie atrakcyjności na rynku pracy absolwentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Każda z trzech uczelni dąży do transferu najnowszych wyników badań z powrotem do systemu edukacji. Zespoły włączone do projektu w każdej z trzech uczelni posiadają doświadczenie w obszarze pracy w Centrach Symulacji Medycznej, wzajemnie się uzupełniają oraz posiadają profil niezbędny do skutecznej realizacji projektu we wszystkich jego aspektach. Główna działalność zespołu polskiego i bułgarskiego dotyczą pracy bezpośredniej z zaawansowanym Centrum Symulacji Medycznej na fantomach ze scenariuszami sytuacji trudnych, niestandardowych. Kompetencje zespołu z Czech dotyczą głównie wykorzystania terapii behawioralnej w aspekcie wielokulturowości. Każdy z zespołów ww. obszarach działalności terapeutyczno – naukowej posiada wysoce wykwalifikowane jednostki wnoszące unikalny wkład w tematykę projektu. Uczelnie partnerskie w ramach potencjału kadrowego, angażują w projekt pracowników już zatrudnionych, których dodatkowe zadania związane z projektem nie będą kolidują z podstawowymi obowiązkami zawodowymi.
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA (POLSKA-CZECHY-BUŁGARIA):
Uczelnie partnerskie jakie zostały wybrane do projektu (Uniwersytet Medyczy w Plovdiv (UM) – Bułgaria oraz Śląski Universytet (UŚ) w Opavie), to uczelnie o profilu medycznym, wzajemnie uzupełniające się, mające profile i doświadczenie niezbędne do skutecznej realizacji projektu w każdym jego aspektach. Partnerzy (UM oraz UŚ) po raz pierwszy skorzystają z partnerstwa strategicznego na rzecz szkolnictwa wyższego. PMWSZ-OBECNIE UO aktualnie realizuje projekt KA203 na rzecz szkolnictwa wyższego, w którym jest liderem. Trzej partnerzy (PMWSZ- OBECNIE UO, UŚ,UM) są wieloletnimi partnerami, a ich współpraca poprzedza wspólne prace w obszarze programu ERASMUS+ (mobilność studentów i pracowników szkolnictwa wyższego). Uczelnia czeska oraz bułgarska są również wieloletnim i zaufanym partnerami. Wszystkie uczelnie partnerskie posiadają kartę ECHE. Każda z uczelni jest uczelnią o profilu medycznym, w którym działa Centrum Symulacji Medycznej. Efektem partnerstwa strategicznego będzie kształcenie studentów w oparciu o tak pożądane zasady Evidence Based Medicine, rozwój właściwego sposobu leczenia uwarunkowany współpracą w ramach zespołu terapeutycznego, rozszerzenie programu kształcenia w zależności od kierunków studiów, tak aby uwzględniał specyfikę poszczególnych zawodów medycznych zgodnie z rekomendacją środowiska medycznego (w załączeniu), opracowanie ujednoliconego sposobu postępowania w przypadku pacjentów w sytuacjach niestandardowych, wielokulturowych, w aspekcie interdyscyplinarności, kształcenia kadr medycznych a zwłaszcza pielęgniarek, położnych i fizjoterapeutów) w zakresie diagnostyki, leczenia oraz zachowania w sytuacjach niestandardowych, redukcja niedoborów umiejętności wśród studentów i przyszłych kadr medycznych, szkolenia pracowników akademickich w zakresie nowych i innowacyjnych podejść terapeutycznych oraz zwiększenie atrakcyjności na rynku pracy absolwentów nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Każda z trzech uczelni dąży do transferu najnowszych wyników badań z powrotem do systemu edukacji. Zespoły włączone do projektu w każdej z trzech uczelni posiadają doświadczenie w obszarze pracy w Centrach Symulacji Medycznej, wzajemnie się uzupełniają oraz posiadają profil niezbędny do skutecznej realizacji projektu we wszystkich jego aspektach. Główna działalność zespołu polskiego i bułgarskiego dotyczą pracy bezpośredniej z zaawansowanym Centrum Symulacji Medycznej na fantomach ze scenariuszami sytuacji trudnych, niestandardowych. Kompetencje zespołu z Czech dotyczą głównie wykorzystania terapii behawioralnej w aspekcie wielokulturowości. Każdy z zespołów ww. obszarach działalności terapeutyczno – naukowej posiada wysoce wykwalifikowane jednostki wnoszące unikalny wkład w tematykę projektu. Uczelnie partnerskie w ramach potencjału kadrowego, angażują w projekt pracowników już zatrudnionych, których dodatkowe zadania związane z projektem nie będą kolidują z podstawowymi obowiązkami zawodowymi.
NOMINACJA DO POLSKIEJ NAGRODY INTELIGENTNEGO ROZWOJU 2021 W KATEGORII: INTELIGENTNY ROZWÓJ EDUKACJI
The European Commission and National Agency of Erasmus+ Programme’s support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission and National Agency of Erasmus+ Programme cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. Publication is free of charge.”
Uniwersytet Opolski
ul. Kopernika 11a
45-040 Opole
Rektorat
tel.: 77 541 59 03
Biuro Kanclerza
tel.: 77 541 60 70
NIP: 754-000-71-79
Regon: 000001382