Zespół czeski

Interdyscyplinarność wielokulturowość i sytuacje niestandardowe (logo)

INTERDYSCYPLINARNOŚĆ WIELOKULTUROWOŚĆ I SYTUACJE NIESTANDARDOWE – WYKORZYSTANIE SYMULACJI MEDYCZNEJ JAKO NARZĘDZIA EDUKACYJNEGO W DZIEDZINIE NAUK MEDYCZNYCH I NAUK O ZDROWIU

 

 

 

 

 

O UCZELNI – ŚLĄSKI UNIWERSYTET W OPAVIE:

Śląski Uniwersytet w Opawie, członek Europejskiego Stowarzyszenia Uniwersytetów (European University Association), jest jedną z pięciu najlepszych uczelni utworzonych po roku 1989. Od momentu powstania, instytucja zapewnia studentom wszechstronne kształcenie w zakresie nauk humanistycznych oraz ekonomicznych. Śląski Uniwersytet w Opawie przygotowuje także przyszłych pracowników akademickich w dziedzinach takich jak: historia, fizyka, matematyka, literatura, języki, gastronomia, opieka zdrowotna, multimedia oraz sztuka. Obecnie na uczelni działają trzy wydziały – Wydział Filozofii i Nauki w Opawie, Szkoła Administracji Biznesu w Karwinie, Wydział Polityki Publicznej w Opawie – oraz Instytut Matematyki w Opawie. Wydział Polityki Publicznej w Opawie oferuje szeroki zakres kursów, które pozwalają absolwentom znaleźć zatrudnienie w sektorze publicznym i sektorach polityki publicznej. W ramach czterech programów studiów wydział oferuje sześć obszarów specjalizacji – cztery dla studentów studiów licencjackich i dwa dla osób zainteresowanych zdobyciem tytułu magistra. Pracownicy naukowi Wydziału Polityki Publicznej są zaangażowani we wdrażanie wielu krajowych i międzynarodowych projektów badawczych i grantów, co stwarza interesujące możliwości dla różnych działań badawczych, także dla studentów. Obecnie Wydział Polityki Publicznej zatrudnia 80 opłacanych pracowników oraz kształci 1200 studentów, a wszystkie programy nauczania są oparte na Europejskim Systemie Transferu Punktów (ECTS).

Instytut Pielęgniarstwa na Wydziale Polityk Publicznych Uniwersytetu Śląskiego w Opawie, wyposażony jest w sale umiejętności pielęgniarskich – centrum symulacji. Przeznaczone jest ono do ćwiczeń umiejętności pielęgniarskich przez studentów w obszarze zagadnień pielęgniarstwa ogólnego. Składa się z dwóch osobnych pomieszczeń wyposażonych w najnowocześniejsze fantomy w celu praktycznego szkolenia z wdrażania procedur pielęgniarskich. Na fantomach można ćwiczyć m.in. podawanie zastrzyków dożylnych, domięśniowych i podskórnych, nakłucie żyły głównej, pielęgnacja dostępu do żył centralnych, leczenie ran, opiekę tracheotomijną, wprowadzenie rurki żołądkowej, cewnikowanie mężczyzn i kobiet, leczenie dróg oddechowych – intubacja dotchawicza, osłuchiwanie serca i płuc, badanie per rectum, badanie piersi, itp. Inne dostępne w centrum modele obejmują modele położnicze, modele wcześniaków oraz noworodków. Studenci zdobywają również umiejętności praktyczne w zakresie opieki nad noworodkiem przy użyciu kilku modeli niemowlęcych, które można programować do różnych celów odzwierciedlających potrzeby niemowląt. Niektóre najnowocześniejsze fantomy posiadają modele symulacji ciąży, a także modele noworodków, które można zsynchronizować z komputerem i zaprogramować na odtwarzanie różnych nagłych przypadków w położnictwie. W ofercie znajduje się także „mieszkanie symulacyjne” w pełni umeblowane i wyposażone pomieszczenia przeznaczone do symulacji, służy studentom do nabywania umiejętności w zakresie świadczenia opieki nad osobami niepełnosprawnymi, włączając chorych poruszających się na wózku inwalidzkim (w warunkach domowych). Mieszkanie zostało zaprojektowane w sposób dostosowany dla użytkowników z niepełnosprawnościami i oddaje rzeczywisty układ pomieszczeń domowych osób poruszających się na wózku inwalidzkim.

Studenci mają również do dyspozycji sprzęt treningowy ADL. Sala symulacyjna do przeprowadzania zajęć z zakresu intensywnej terapii oraz udzielania pierwszej pomocy Centrum oferuje najnowocześniejszy symulator resuscytacji. Podczas szkolenia można zastosować określone standardowe procedury, w tym resuscytację krążeniowo-oddechową, zapewnienie drożności układu oddechowego, defibrylację, dostęp do żył, ocenę odruchów itp. To pomieszczenie służące do relaksacji, wyciszania pacjenta, ułatwiania komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także ułatwiania procesu adaptacji i socjalizacji, wsparcia poznawczego i emocjonalnego, stymulacji sensorycznej oraz wzbogacenia otoczenia.

Jednym z kluczowych atutów Uniwersytetu Śląskiego w Opawie jest jego nowe centrum produkcji audiowizualnej (multimedialnej). Dzięki specjalistycznemu, zaawansowanemu wyposażeniu centrum oraz dobrze wyposażonym salom symulacyjnym, Uniwersytet Śląski może zagwarantować wysoki poziom materiałów instruktażowych, przetwarzanych zarówno w formie audiowizualnej, jak i pisemnej. Doświadczenie i profesjonalne wyposażenie multimedialne stanowi wartość dodaną dla projektu pozwalają na realizację założonych celów na najwyższym poziomie.



The European Commission and National Agency of Erasmus+ Programme’s support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents, which reflect the views only of the authors, and the Commission and National Agency of Erasmus+ Programme cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein. Publication is free of charge.”

Skip to content