Podręcznik składa się z sześciu rozdziałów.
- Rozdział pierwszy porusza bardzo istotne zagadnienie dotyczące efektywnej współpracy i komunikacji w zespole interdyscyplinarnym.
- W rozdziale drugim omawiane są wybrane i najistotniejsze kwestie związane z postrzeganiem zdrowia, narodzin, profilaktyki, choroby i śmierci w kontekście wybranej religii czy kultury.
- W kolejnym rozdziale autorzy poruszają zagadnienia dotyczące postępowania w wybranych jednostkach chorobowych w sytuacjach niestandardowych w pielęgniarstwie i położnictwie.
- W dalszej części podręcznika – w rozdziale czwartym – prezentowane są przykładowe scenariusze symulacyjne dotyczące wybranych jednostek chorobowych, sytuacji niestandardowych w pielęgniarstwie, położnictwie i fizjoterapii z uwzględnieniem aspektów interdyscyplinarności i wielokulturowości. Zawarte w podręczniku scenariusze odnoszą się do poszczególnych dziedzin nauk medycznych i nauk o zdrowiu. W tym miejscu należy podkreślić, że scenariusze te mogą być podstawą do tworzenia nowych scenariuszy z innymi lub dodatkowymi efektami uczenia się. Celowym działaniem autorów podręcznika jest utworzenie bazy różnorodnych scenariuszy – o odmiennym schemacie i możliwościach technicznych. Zamierzenie to jest celowe, ponieważ w następstwie ma rozbudzić wyobraźnię odbiorców, otworzyć czytelników na podjęcie samodzielnych działań o charakterze eksperymentalnym (empirycznym) w warunkach symulacji medycznej i tym samym przełamać bariery związane z nauczaniem symulacyjnym.
- W rozdziale piątym zaprezentowano filmy instruktażowe dotyczące zjawiska wielokulturowości, interdyscyplinarności oraz sytuacji niestandardowych.
- Natomiast w rozdziale szóstym zamieszczono galerię zdjęć Centrum Symulacji Medycznej Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Opolskiego.
Autorzy wierzą, że podręcznik ten będzie stanowił praktyczne wsparcie dydaktyczne dla całego grona odbiorców.
Fragmenty recenzji:
„Aktualna zmiana podejścia do zdrowia i organizacji opieki zdrowotnej indukuje interdyscyplinarność planów opieki – medycznej, środowiskowej, społecznej, rodzinnej, wielokulturowej i innej, a co za tym idzie – zespołów organizujących i prowadzących kształcenie w zawodach medycznych. W ten nurt doskonale wpisuje się przedłożona mi do recenzji pozycja książkowa pt. Interdyscyplinarność, wielokulturowość i sytuacje niestandardowe w warunkach symulacji medycznej.”
„Opracowanie zostało przygotowane przez zespół ekspertów z ośrodków akademickich w z Polski, Czech i Bułgarii, równocześnie – praktyków. Redaktorzy naukowi wraz z autorami w sposób logiczny i uporządkowany w jednolity schemat na poziomie przystępnym dokonali przeglądu informacji dotyczących opieki nad osobami z różnymi chorobami, zaburzeniami i problemami zdrowotnymi z uwzględnieniem aspektów religijnych, narodowościowych i wielokulturowości.”
„Myślą przewodnią książki w zamyśle Autorów było, aby czytelnik zdobył wiedzę na temat różnych religii, problemów zdrowotnych, chorób i zaburzeń rozwojowych człowieka. Część książki dotycząca różnych religii jest nieocenioną pomocą dla personelu medycznego w kontakcie z pacjentką / pacjentem z innego kręgu kulturowego i innej religii. Pozwoli na unikanie błędów w praktyce zawodowej.”
„[…] Książka będzie pełnić funkcję zarówno podręcznika akademickiego, jak i ważną pozycję piśmienniczą wspierającą samokształcenie pracowników medycznych, będzie cennym źródłem praktycznej wiedzy dla pielęgniarek, położnych i każdego profesjonalisty zaangażowanego w codzienną opiekę nad pacjentem ukierunkowaną proaktywnie. Szeroki zakres informacji oraz ich przystępna prezentacja sprzyjają także poszerzeniu grona czytelników o nauczycieli akademickich i studentów.”
dr hab. n. zdr. Bożena Mroczek
„[…] recenzowane opracowanie dostarcza podstawowych informacji na temat przekonań i zachowań wyznawców określonej religii i osób wywodzących się z określonej kultury, ale nie jest przewodnikiem po religiach i kulturach świata, co zostało wyraźnie zaznaczone przez Autorów we wstępie. Niemniej jednak, te przekonania i zachowania często mają znaczenie w sytuacjach udzielania świadczeń medycznych, stąd potrzeba zwrócenia szczególnej uwagi na zjawisko wielokulturowości i wyznawanej religii już na etapie kształcenia przyszłych pracowników ochrony zdrowia. Wiedza na temat norm postępowania przyjętych przez wyznawców określonej religii, czy osób wywodzących się z określonej kultury w zakresie m.in. tradycji, roli mężczyzn i kobiet, stosunku do seksualności, do higieny ciała, charakterystyki ubioru, podejścia do zdrowia, choroby, umierania i śmierci jest bardzo istotna w kontakcie z pacjentem, zrozumieniu jego potrzeb, zdiagnozowaniu problemów, zapewnieniu dobrej komunikacji, czyli w świadczeniu profesjonalnej opieki medycznej.”
„Kształcenie przyszłych pracowników ochrony zdrowia jest procesem długotrwałym, dynamicznym, podlegającym stałemu doskonaleniu i ewaluacji, którego celem jest jak najlepsze przygotowanie do wykonywania zadań zawodowych. W procesie tym bardzo dobrze sprawdza się symulacja medyczna, która jest wprawdzie innowacyjną, ale coraz powszechniej stosowaną metodą w kształceniu lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych, fizjoterapeutów. Metoda ta zapewnia możliwości bezpiecznego nabywania umiejętności praktycznych w warunkach pozaszpitalnych, bez udziału pacjenta oraz daje możliwości działania w sytuacjach bardzo zbliżonych do naturalnych warunków pracy. Szczególne walory zastosowania symulacji medycznej widoczne są wówczas, gdy przygotowywane scenariusze w stopniu maksymalnym odzwierciedlają sytuacje rzeczywiste oraz przedstawiają sytuacje niestandardowe, które zdarzają się w podmiotach leczniczych. Takie sytuacje dotyczące osób w różnych stanach fizjologicznych i jednostkach chorobowych, pacjentów odmiennych wyznaniowo i kulturowo zostały zebrane i zrozumiale opisane w niniejszym opracowaniu.”
„Podsumowując, stwierdzam, iż przedstawiony do recenzji podręcznik pt. Interdyscyplinarność, wielokulturowość i sytuacje niestandardowe w warunkach symulacji medycznej stanowi przejrzyste, syntetyczne, a zarazem kompleksowe i cenne źródło wiedzy obrazujące różne sytuacje w warunkach symulacji medycznej. Dostarcza podstawowej wiedzy na tematy dotychczas rzadko prezentowane w piśmiennictwie medycznym i zachęca do zwrócenia szczególnej uwagi na interdyscyplinarność, wielokulturowość i sytuacje niestandardowe w kształceniu przygotowującym do wykonywania zawodów medycznych. Istotnym, wartym podkreślenia walorem zapewniającym wysoką jakość opracowania jest międzynarodowy Zespół Redakcyjny składający się z kadry dydaktycznej i naukowej pracującej na uniwersytetach w Polsce, w Bułgarii i w Czechach. Gratuluję Autorom podjętej tematyki i sposobu prezentacji treści, a jednocześnie w pełni rekomenduję potrzebę opublikowania przedstawionego do recenzji podręcznika.”
dr hab. n. med. i n. o zdr. Elżbieta Cipora