Innowacyjne rozwiązanie podczas zajęć z BLS i ALS w ICSM – kamerki GoPro
Forma prowadzenia zajęć za pomocą symulacji medycznej coraz bardziej ewoluuje, o czym regularnie przekonujemy się przy okazji krajowych, jak i zagranicznych konferencji, poświęconych w całości tematyce symulacyjnej. Dla techników symulacji medycznej, najistotniejsze są obecne trendy i nowinki technologiczne. Zainspirowani i podbudowani wcześniej „liźniętym” już tematem różnych perspektyw obserwacji scenariusza symulacyjnego (tzw. Obserwacja 360), nasi technicy ICSM postanowili kontynuować rozwój w tym kierunku.
Tak oto, po użyciu kamerek GoPro podczas ogólnopolskich zawodów symulacyjnych Sim_Challenge 2024, rozpoczęliśmy wdrażanie tzw. FPP, czyli First Person Perspective na zajęciach dydaktycznych z Podstaw Ratownictwa Medycznego oraz Zaawansowanych Zabiegów Resuscytacyjnych wInnowacyjnym Centrum Symulacji MedycznejWNoZ UO pod okiem mgr. Dawida Obłoja, Dyrektora ICSM, a zarazem czynnego ratownika medycznego. Taka forma ćwiczeń realizowana była przez cały okres trwania semestru zimowego, a studenci nieraz wylewali „krew pot i łzy”, udowadniając swoje pełne zaangażowanie podczas wymagających i męczących procedur, ratujących życie człowieka.
Ta perspektywa oczu bohatera rodem z gier komputerowych, czy bardziej znana w środowisku filmowym jako sposób kręcenia techniką Found Footage, jest również świetnym rozwiązaniem w edukacji metodą symulacji medycznej, gdzie przecież nagrywanie i analiza materiału z symulacji wysokiej wierności – w czasie debriefingu – jest jej nieodłącznym elementem.
Punkt widzenia prezentowany dzięki kamerkom GoPro umieszczonym na głowie studenta, daje możliwość przeanalizowania działania kursanta z perspektywy pierwszoosobowej. Dzięki temu jesteśmy w stanie obserwować każdy ruch uczestnika symulacji, a także jego towarzyszy
Inną tendencją jest również umieszczenie sprzętu rejestrującego na pacjencie, dzięki czemu możemy obserwować działanie zespołu medycznego oczami osoby badanej / chorej / poszkodowanej. My jednak, na razie skupiliśmy się na widoku osoby niosącej pomoc (medyka).
Poniżej prezentujemy (w postaci materiałów wideo oraz zdjęć) efekty naszej pracy, a przede wszystkim działania i zaangażowanie studentów kierunków Pielęgniarstwo i Położnictwo, którzy również dostrzegli zalety takiej formy zajęć i ze swojej roli wywiązali się wzorowo 🙂
Uniwersytet Opolski przywiązuje dużą wagę do poszanowania prywatności użytkowników odwiedzających serwisy internetowe Uczelni. W celu optymalizacji usług, umożliwienia prawidłowego funkcjonowania i zapisywania ustawień poszczególnych użytkowników, strony internetowe Uniwersytetu Opolskiego wykorzystują tzw. cookies (z ang. ciasteczka). Cookies to małe pliki tekstowe wysyłane przez serwis do przeglądarki internetowej użytkownika na urządzeniu końcowym (komputer, smartfon, tablet, itp.). W tym miejscu możecie Państwo podjąć decyzję dotyczącą typów plików cookies, które będą wykorzystywane w tym serwisie internetowym. Klikając Ustawienia możesz wybrać jakie cookies opcjonalne będą stosowane. Wyrażoną zgodę można wycofać w dowolnym momencie zmieniając wybrane ustawienia. Klikając Zaakceptuj wszystko zgadzasz się na użycie plików cookie i podobnych technologii we wszystkich wskazanych poniżej celach. Możesz odrzucić stosowanie cookies opcjonalnych klikając Odrzuć wszystkie.
Więcej informacji:
Polityka prywatności